Indledende overvejelser og skematilrettelæggelse
2Cool2kill er et skalerbart undervisningsmateriale, som indeholder forskellige elementer, der alle er skalerbare, det vil sige, man kan vælge at gå i dybden med én eller flere af dem, mens man kun berører andre på overfladen. Mulighederne er mange og afhænger af, hvor lang tid man har til projektet, hvilket klassetrin man har med at gøre, og hvilket fokus man ønsker at tage.
Anbefalet tidsperspektiv: 3 – 5 dage
Anbefalet klassetrin: 7. – 9. klasse
Møbler! Hvis skolen ikke har et lille lager med gamle møbler, I kan sætte i stand, kan I tilmelde jer HOLMRIS B8’s donationsnetværk. Det er også en mulighed at spørge i jeres lokalområde, om nogle virksomheder ligger inde med nogle gamle møbler, I kan få gratis.
Skalerbare elementer
Afhængig af fokus og klassetrin kan man gå mere eller mindre i dybden med teorien. Det er især vigtigt at overveje, hvor meget man vil gå i dybden med klimaforandringer. Projektet skal ikke skabe bekymring hos eleverne. Tværtimod er det hensigten, at eleverne tilegner sig viden og redskaber, som kan være med til at give dem en følelse af handlekraft og optimisme i forhold til mulighederne for selv at tage aktiv del i klimakampen. Det gælder altså om at finde en balance imellem at formidle vigtigheden af ansvarligt forbrug og produktion uden at male dommedagsbilleder af planetens undergang.
Vi skelner mellem 3 trin:
- Trin 1: Genbrug, upcycling, lineær vs. cirkulær økonomi
- Trin 2: Bæredygtighed i bredere forstand indenfor flere brancher og områder
- Trin 3: Klimaforandringer, FN’s Verdensmål
Vi tilbyder guides til 4 forskellige idégenereringsworkshops:
- Idégenerering i plenum
- Idegenerering med professionskort
- Idegenerering med billedekort
- Idegenerering med ordsammenspil
Afhængig af jeres fokus og jeres tidshorisont udvælges 2-4 af disse workshops. Hvis I har valgt et 3-dages forløb, foreslår vi at inkludere 2-3 workshops. Hvis I har valgt et 4 eller 5-dages forløb, anbefaler vi, at I gennemgår 3-4 workshops. Det giver forløbet et stort fokus på idégenereringsprocesser. I bør overveje nøje, hvordan I sætter de forskellige workshops sammen, og hvordan I skaber en rød tråd mellem alle øvelserne.
Hvis I gerne vil have fokus på udarbejdelse af prototyper, kan I planlægge, at eleverne skal lave 2 forskellige prototyper: En tegning og en model af for eksempel pap, karton eller ispinde. Hvis I har valgt et 3-dages forløb, anbefaler vi, at eleverne nøjes med at tegne deres designs, inden de går i gang med selve istandsættelsen.
Hvor lang tid skal eleverne have til selve upcycling og istandsættelse af møblerne? Man kan nå rigtig meget på halvanden skoledag, og der kom nogle super flotte resultater på Bavnehøj Skole. Har man 2 eller 3 dage til det praktiske, kan man gå mere i dybden med detaljerne. Det vigtigste er, at I forventningsafstemmer med eleverne på forhånd, så de har et realistisk billede af, hvilke resultater de kan regne med at opnå på den tid, de har til rådighed.
Nedenfor ses skitseret to forslag til skematilrettelæggelse. 3-dages skemaet svarer til den opbygning, vi gik ud fra i pilotprojektet. De røde rammer illustrerer de moduler, som vi anser som værende obligatoriske for et sammenhængende og komplet forløb, mens de grønne moduler kan skiftes ud eller flyttes rundt efter ønske og behov.